یکصد و پنجمین جلسهی کمیسیون علوم پایه و فناوریهای
همگرای شورای عالی عتف برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف در این جلسه
آقای دکتر محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، با
اشاره به معایب برگزاری کنکور سراسری به عنوان یک آزمون رقابتی و اثر آن در تمرکز
مدارس بر سوالات تستی، آموزش کنکوری و کنار گذاشتن کتب درسی و حتی تسری این امر به
پایههای پایینتر، به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد که به تأثیر
قطعی سوابق تحصیلی دانشآموزان در آزمون سراسری میپردازد؛ امری که پیشتر هم به
تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود اما اجرایی نشده بود. طبق مصوبه شورای عالی
انقلاب فرهنگی، مقرر شد اثر سوابق تحصیلی از 40 درصد در سال 1402 به 60 درصد در
سال 1404 با نرخ افزایشی ده درصد در هر سال، افزایش یابد.
طراحی آزمونهای استاندارد مطابق اصول سنجش و اندازهگیری،
راهاندازی سامانه بانک سوال و قرار دادن آن در اختیار طراحان سوال، قرنطینهی
طراحان در خردادماه، شهریور و دی ماه 1401 و توصیه به پرهیز از طرح سوالات تکراری
و توجه به طراحی مفهومی، طراحی راهنمای تصحیح توسط طراحان، برگزاری فرآیند تصحیح
الکترونیک پاسخها، طراحی روند ارسال سوالات به حوزهها با حفظ امنیت، شخصیسازی
سوالات برای فراهم شدن امکان رهگیری سوالات در صورت انتشار آنها، احراز هویت
الکترونیکی داوطلبان و جلب همکاری همهی دستگاههای کشور از جمله اصلیترین فعالیتهای
آموزش و پرورش در راستای اجرای این مصوبه بوده است. ایشان همچنین با اشاره به
زحمات و تلاش فراوان همکاران فرهنگی در این روند، از عدم توانایی پرداخت حقالزحمهی
به موقع و درخور ایشان ابراز تأسف کردند.
از جمله نکات مطرح شده توسط اعضای کمیسیون علوم پایه و
فناوریهای همگرا در این خصوص نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
·
اهمیت توجه به اصلاح فرهنگی جامعه به عنوان اصلیترین راه حل کنترل تخلفات
·
توجه به توسعهی آموزشهای آنلاین جهت کاهش رقابت بالای موجود برای ورود به
رشتهها و دانشگاههای برتر
·
اهمیت پرداخت کافی به فرهنگیان و اعتباربخشی به شغل معلمی
·
توجه به توسعهی زیرساختهای مناسب و ضروری برای حذف کنکور
·
هدایت برنامههای صدا و سیما جهت تمرکز زدایی از موفقیت در کنکور و ورود به
دانشگاه به عنوان تنها راه موفقیت
·
ارزیابی اثر فعالیتهای انجام شده در بهبود عدالت آموزشی
·
توجه به حفظ سطح سوالات آزمونها در سطح کتب درسی
·
توجه به فرآیند جذب معلمان