اخبار

یکصد و شصت و یکمین جلسه کمیسیون کشاورزی، ‌امنیت غذایی، آب و منابع طبیعی شورای عالی عتف برگزار شد

یکصد و شصت و یکمین جلسه کمیسیون کشاورزی، ‌امنیت غذایی، آب و منابع طبیعی شورای عالی عتف برگزار شد
یکصد و شصت و یکمین جلسه کمیسیون کشاورزی، ‌امنیت غذایی، آب و منابع طبیعی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار و در آن ضمن مرور بر وظایف و مأموریت‏های کمیسیون‏های تخصصی، رنامه کاری کمیسیون بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف در این جلسه ابتدا دکتر پورجم، دبیر کمیسیون، توضیحات مختصری در خصوص دستورالعمل تبیین شرح وظایف کمیسیون­های تخصصی شورای عالی عتف و همچنین فرایند انتخاب اعضای حقیقی ارائه دادند. در ادامه احکام اعضای حقیقی جدید کمیسیون توسط رئیس کمیسیون، جناب دکتر خیام نکویی، اهدا شد. آقایان دکتر محمد قربانی، دکتر محسن مردی، دکتر محمد حسن عصاره، دکتر محمود بهمنی، دکتر ابراهیم زاده موسوی، دکتر محمد رحیمی،‌ دکتر اسکندر زند، دکتر عباس پاکدل و دکتر حمید رضا صادقی بعنوان اعضای حقیقی جدید کمیسیون می­باشند.

در ادمه دکتر خیام نکویی بیان داشتند تشکیل جلسات این کمیسیون در دوره جدید باید در راستای ایجاد تحول در بخش کشاورزی باشد و تغییر نگاه اعضای کمیسیون از بخشی‌نگری به کلان نگری به منظور انجام کارهای بزرگ درعرصه کشاورزی ضرورت دارد. معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی، این کمیسیون را به عنوان کمیسیونی راهبردی در بخش کشاورزی خواند و گفتند: این کمیسیون باید به بازوی مشورتی مسئولان ارشد کشور در حوزه امنیت غذایی تبدیل شود. دکتر خیام نکویی بر نقش کمیسیون در ارائه راهبردی برای جلوگیری از تغییر اراضی کاربری زمین‌های زراعی تاکید کرد و گفت: ۶۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی ناشی از کشت در زمین‌های درجه ۳ و ۴ کشاورزی در کشور است . وی ارائه راهبرد برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی و کاهش تراز منفی تجاری را یکی از ماموریت‌های کمیسیون کشاورزی، امنیت غذایی، آب و منابع طبیعی شورای عالی عتف عنوان کرد که در اتخاذ راهبردها باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد. ایشان بر اتخاذ راهبردهای کلان در راستای تراز شدن برخی از ناترازی‌های بخش کشاورزی تاکید کرد و گفتند: مطالبه‌گری از دستگاه‌های مرتبط باید در دستور کار این کمیسیون باشد. ایشان بیان داشتند اجرای سند امنیت غذایی می‌تواند کشور را به یک نقطه پایدار و اقتدار آفرین در امنیت غذایی برساند و ایجاد ساز و کارهای کلان، رصد و پایش نظارت و ارزیابی سند امنیت غذایی در این کمیسیون ضرورت دارد. رئیس کمیسیون با اشاره به اینکه اعضای این کمیسیون باید نگاه اقتصادی در بخش کشاورزی داشته باشند گفت: با توجه به اینکه 98 درصد محصولات کشاورزی توسط بخش خصوصی تولید می‌شود، تصمیم‌های اتخاذ شده در این کمیسیون باید در ظرف اقتصادی مورد عیارسنجی قرار گیرد. وی افزود: وضعیت موجود کشاورزی در کشور ایران یک وضعیت معیشتی با ارزش افزوده کم است که باید به سمت اقتصادی سوق پیدا کند. ایشان تاکید کردند: حضور اعضای کمیسیون در عرصه میدانی جز برنامه‌های جدید سال جاری است که موجب تصمیمات تحول آفرین در کشور خواهد. در انتهای جلسه اعضای کمیسیون نظرات و پیشنهادات خود را  در خصوص برنامه کاری سال ۱۴۰۳ ارائه نمود


۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۱۹
تعداد بازدید : ۱۹۹