یکصد و پانزدهمین جلسه کمیسیون علوم پایه و فناوریهای همگرا برگزار و بازنگری و روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور بحث و بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، در یکصد و پانزدهمین جلسه کمیسیون
علوم پایه و فناوریهای همگرا گزارشی از بازنگری و روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور
توسط دکتر حسین حیرانی، عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات سیاستهای علمی کشور ارائه
شد.
دکتر حیرانی با اشاره به اعطای مسئولیت روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور به
فرهنگستان علوم از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی، مواردی در خصوص نسخهی فعلی این
نقشه و فرآیند پیشبینی شده جهت روزآمدسازی آن مطرح کردند.
عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات سیاستهای علمی کشور بیان داشتند در روزآمد سازی
نقشه جامع علمی کشور دو هدف اصلی کسب مرجعیت علمی و حل مسائل کنونی و آینده کشور
دنبال میشود که برگرفته از منویات رهبر معظم انقلاب است. ایشان در ادامه به تشریح
مراحل شش گانه روش شناسی برای روزآمدسازی نقشه جامع علمی پرداختند که شامل رویکرد
کلان؛ ارزشها؛ چشمانداز؛ اهداف، شاخصها و کمیتها؛ اولویتهای فناوری و علمی؛
راهبردها، اقدامات و تقسیم کار ملی بخشها میشود. همچنین دستگاههای اجرایی متولی
روزآمدسازی و دانشگاهها و مراکز تخصصی همکار آنها را تشریح کردند.
ایشان در پایان از کمیسیون علوم پایه و فناوریهای همگرا خواستند توجه به رویکردهای
کلان تعیین شده را در تعیین اولویتهای روزآمدسازی شده این حوزه، مورد توجه قرار
دهند.
اعضای کمیسیون نیز با بیان انتقادات، پیشنهادات و سوالات در خصوص مباحث مطرح
شده، در این بحث شرکت کردند. از جمله نکات مطرح شده در این بخش میتوان به موارد زیر
اشاره کرد:
آسیبشناسی اجرای نقشه علمی فعلی پیش از پرداخت به روزآمد کردن آن؛ اهمیت اولویتدهی به افزایش تولید ناخالص ملی با
توجه به شرایط مطلوب کشور از جمله داشتن سهم قابل توجه از دسترسی به منابع انرژی،
نیروی انسانی ارزشمند، پوشش گیاهی مناسب و متنوع و غیره؛ کوتاه کردن دورهی نقشه
جامع به بازهی 5 ساله؛ کاربردی کردن پایاننامهها و رسالهها؛ توجه به حوزهی
کارآمدی درکنار روزآمدی؛ اهمیت چارهاندیشی برای حفظ و نگهداشت نیروهای انسانی
علمی، متخصص و امیدوار برای ساخت آینده کشور؛ تخصیص سهم بیشتر به دانشگاههای برتر
برای روزآمدسازی نقشه؛ تعیین اهداف کوتاه مدت در طی بازه زمانی نقشه؛ کم کردن
تعداد اولویتها؛ توجه به نقش محوری آموزش و نقش مهم مدارس در آموزش؛ تعیین متولیان
اجرای نقشه جامع علمی کشور؛ حذف روح ارزشگذاری و ترتیبدهی به حوزههای علم؛ توجه
به محیط زیست به عنوان یکی از حوزههای دارای اولویت و برونسپاری اجرای بخشهای
مختلف این نقشه.
در پایان مقرر شد برای همکاری در امر روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور در حوزهی
علوم پایه، نامهای از طرف کمیسیون به انجمنهای علمی اصلی حوزهی علوم پایه و
اتحادیههای علمی ارسال شود و نتایج نقطه نظرات این نهادها و نکات مد نظر اعضای کمیسیون،
پس از تلفیق و جمع بندی در آبان ماه، در جلسه آتی کمیسیون ارائه شود.